W Warszawie trwa obchodzenie 100-lecia zielonych torowisk tramwajowych. Idea wprowadzenia roślinności do infrastruktury transportowej ma swoje korzenie już w latach 30. XX wieku, kiedy tramwaje poruszały się po trawnikach. Obecnie, dzięki nowoczesnym technologiom i materiałom, torowiska z roślinną zabudową stały się standardem w stolicy. Z rozwojem tych systemów związane są także plany dalszej ekspansji zieleni na torowiskach.
Przełomowym momentem było oddanie do użytku w 2005 roku pierwszego torowiska z roślinną zabudową na styku Bielan i Bemowa. W ciągu dwóch dekad projekt ten ewoluował, a w 2023 roku kolejna innowacja miała miejsce na ul. Obozowej, gdzie wprowadzono mieszankę rozchodników, bylin i ziół. Dzięki temu udało się odtworzyć wygląd torowisk sprzed niemal 100 lat, jednocześnie ułatwiając ich utrzymanie.
Aktualnie, według danych na sierpień 2025 roku, Warszawskie torowiska obejmują 22,6 km z roślinną zabudową, a do końca roku planowane jest zazielenienie dodatkowych 5,4 km. Zielone torowiska przynoszą wiele korzyści, poprawiając stan infrastruktury, zwiększając bioróżnorodność oraz wpływając pozytywnie na mikroklimat w mieście. Warto podkreślić, że zielone torowiska korzystnie wpływają również na estetykę miasta, co doceniane jest przez mieszkańców, a także promowane w różnych inicjatywach, takich jak konkurs „Warszawa w kwiatach – Nagroda Bioróżnorodności”.
Źródło: Urząd Miasta Warszawa
Oceń: Warszawskie torowiska z roślinną zabudową: setna rocznica zielonej inicjatywy
Zobacz Także